دانشکده مهندسی دانشگاه مشهد در مهر 1354 با پذيرش 30 دانشجو در رشته برق و 30 دانشجو در رشته مکانيک فعاليت خود را آغاز کرد ولی به دليل تأمين نشدن کادر آموزشی، رشته مهندسی برق تعطيل شد و دانشجويان اين رشته به ديگر دانشگاه‌ها منتقل شدند و پس از تأمين کادر آموزشی از سال 1358 بار ديگر فعاليت رشته مهندسی در رشته الکترونيک آغاز شد. به دنبال انقلاب فرهنگی در سال 1359 و با ادغام دانشکده مهندسی و دانشگاه کار و پيشه شاخه مشهد، تعداد اعضای هيأت علمی و دانشجويان آن به يکباره افزايش چشمگيری يافت. پيش از اين تاريخ دانشکده مهندسی دانشگاه کار و پيشه، در سه رشته الکترونيک، الکتروتکنيک و راه و ساختمان فعاليت آموزشی داشت.
در سال 1368 گروه رايانه دانشکده علوم نيز به دانشکده مهندسی پيوست و در حال حاضر اين دانشکده از جمله دانشکده‌های معتبر مهندسی در سطح کشور است و با داشتن امکانات و تجهيزات کارگاهی، آزمايشگاهی و تحقيقاتی قابل ملاحظه قطب قوی مهندسی در شرق کشور به حساب می‌آيد.
 
اینک پس از گذشت 39 سال از آغاز فعالیت دانشکده مهندسی، این دانشکده با زیربنایی حدود 48000 متر مربع فضای آموزشی، اداری، خدماتی، کارگاهی و سالن اجتماعات با بهره گیری از 172عضو هیات علمی مجرب، شامل 58 استاد، 45 دانشیار، 68 استادیار، 1 مربی به همراه کارمندان فهیم و دلسوز به آموزش 2983دانشجوی کارشناسی، 1783دانشجوي کارشناسی ارشد و 675 دانشجوي دکتری , ...... دانشجوی بین الملل در هفت رشته و 68 گرایش مي‌پردازد.
همچنین چهار مرکز پژوهشی فعال شامل مراکز پژوهشی بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوا، منابع آب و محیط زیست، برق و کامپیوتر و مهندسی ساخت، تولید و خدمات خودرو در دانشکده به فعالیت مشغول می‌باشند