انجمن علمی دانشجویی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد از پر سابقه ترین انجمن های علمی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسي مشهد بوده و هر ساله در حوزه های مختلف فعالیت های شاخص و متنوعي را برگزار میکند؛ از جمله محورهای این برنامه‌ها، میتوان به آموزشی، پژوهشی، همایش‌ها، ارتباط با صنعت و نشریه اشاره کرد .

انجمن علمی دانشجویی مهندسی مکانیک در سال 1380 با هدف فعالیت در راستای آموزشی و پژوهشی و همچنین ایجاد ارتباط موثر میان صنعت و دانشگاه توسط عده ای از دانشجویان علاقمند شکل گرفت. این انجمن در سالیان فعالیت خود موفق شده فعالیت های ارزشمندی در راستای اهداف کلان خود انجام دهد که منجر به کسب افتخارات مختلفی نظیر کسب جایزه انجمن قابل تقدیر در حوزه انجمن برگزیده در هفتمین جشنواره ملی حرکت سال 93-92 و کسب دو جایزه ملی با عناوین برگزیده در حوزه پژوهشی و قابل تقدیر در حوزه نوآوری و ابتکار در هشتمین جشنواره ملی حرکت در سال 94-93، انجمن علمی برگزیده در جشنواره ملی حرکت نهم و موارد متعدد ديگري كه در ادامه به آن اشاره شده است شود.

با توجه به تعداد و حجم فعالیت های بالای این انجمن علمی در سال های اخیر ، انجمن های بین رشته ای فراوانی از این انجمن بیرون آمدند که میتوان به انجمن علمی مهندسی هوافضا و انجمن علمی مهندسی پزشکی اشاره کرد .

انجمن علمی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد یکی از رسالت های اساسی خود در یک سال اخیر را ارتباط بیشتر دانشجویان با صنعت و آماده کردن آن ها برای ورود به عرصه صنعت و سازندگی ایران اسلامی قرار داده است و در این راستا با برگزاری دوره های صنعتی و آموزش های لازم به دانشجویان و برگزاری جلسات و نشست های صنعتی و برگزاری دوره های کارآفرینی سعی در آماده کردن دانشجویان برای این امر مهم داشته است که حاصل آن تشکیل شرکت های دانش بنیان بسیار از فعالین انجمن علمی مهندسی مکانیک بوده است.